روش صحیح جهت آموزش مکالمه انگلیسی کدام است؟

روش صحیح برای آموزش مکالمه انگلیسی

یکی از مشکلات اساسی که زبان آموزان در زمینه آموزش مکالمه انگلیسی با آن روبرو هستند، عدم توانایی در فراخوانی لغات و جملات از ذهن زبان آموز است.

بسیاری از زبان آموزان از دایره واژگان مناسب و دانش گرامر خوبی برخوردارند و حتی مهارت شنیداری خوبی دارند اما در بیان جملات، با مشکل مواجه هستند.

چون زبان آموز، زبان انگلیسی را در یک محیط انگلیسی زبان فرا نگرفته است، و در مکالمه تمرین نداشته است، طبیعتا نمی تواند مانند یک فرد انگلیسی زبان بومی به خوبی صحبت کند.

حل این مشکل در آموزش مکالمه انگلیسی هیچ راه حل ساده و کوتاهی ندارد.

پیام های تبلیغاتی از جمله مکالمه در چند روز، مکالمه سریع، مکالمه در خواب و موارد دیگر از این دست، در واقع تنها شعار تبلیغاتی هستند و هیچ یک معجزه نخواهند کرد.

آموزش مکالمه انگلیسی مبنی بر مطالعه مداوم از منابع و پکیج های معتبر زبان انگلیسی و تمرین آنها است و بس.

روش صحیح برای آموزش مکالمه انگلیسی و تقویت مکالمه انگلیسی چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال شایسته است به سوال زیر که ممکن است برای بسیاری از زبان آموزان مطرح باشد، پاسخ دهیم.

– آیا کمک گرفتن از زبان فارسی در یادگیری زبان انگلیسی روش صحیحی است؟

پاسخ این سوال در آموزش مکالمه انگلیسی این است که برای افرادی که در یک محیط انگلیسی زبان زندگی می کنند، قطعا خیر است.

به عبارت دیگر اگر شما در محیطی زندگی می کنید که افراد اطراف شما به زبان انگلیسی صحبت می کنند، بهتر است بیشتر زمان خود را با مکالمه، تمرین و تعامل با این افراد بپردازید، اما زمانی چنین امکانی برای زبان آموز فراهم نیست، استفاده از زبان فارسی به روش صحیح می تواند به شما کمک کند.

زبان اول و یا زبان مادری شما خواه یا ناخواه فارسی است و ذهن شما تا مدت ها، برای صحبت کردن به طور خودکار اقدام به ترجمه از فارسی به انگلیسی می نماید و این مسئله هم کاملا غیر ارادی است و شما در ابتدا کنترلی در این خصوص ندارید.

حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط کامل هم داشته باشید، زمانی قصد دارید با خودتان فکر کنید، ذهن شما فارسی فکر می کند، لذا در این رابطه حساسیت چندان زیادی نداشته باشید و تمرکز خود را بر روی یادگیری زبان بگذارید و تلاش نکنید تا با ذهن خود مبارزه نمایید.

زمان و تمرین این مشکل را کم رنگ تر خواهد نمود.

اما روش صحیح برای آموزش مکالمه انگلیسی و مهارت شنیداری:

۱- تقویت همزمان مهارت شنیداری و گفتاری در آموزش مکالمه انگلیسی

مهارت شنیداری شما با گوش دادن های مکرر به مکالمات انگلیسی تقویت خواهد شد و ممکن است روندی کند داشته باشد اما برای مکالمه انگلیسی علاوه بر مهارت شنیداری خوب، به مهارت بیشتری نیاز دارید.

ذهن شما باید برای بیان منظور خود با چالش روبرو شود.

باید سعی کنید جملاتی که به فارسی در ذهن شما نقش می بندد به زبان انگلیسی بیان کنید.

۲- طبقه بندی ذهنی لغات، جملات و اصطلاحات در آموزش مکالمه انگلیسی

یکی از روش های ماندگاری لغات و جملات در ذهن، طبقه بندی نمودن آن ها در ذهن زبان آموز است.

برای مثال زبان آموز باید بداند وقتی می خواهد به یک هتل برود، به چه جملات و لغاتی نیاز دارد، زمانی که قصد خرید دارد، چه سوال ها و جملاتی را بداند و شاخه ها و زیرشاخه های آن را بیاموزد.

به این نوع یادگیری، در واقع طبقه بندی جملات در ذهن گفته می شود. در این دوره سعی خواهد شد به همین شیوه براساس سطح دوره، جملات ارائه شود.

۳- استفاده از تلفظ های اصلی و بومی و ترجمه های روزمره در آموزش مکالمه انگلیسی

در این مجموعه تمامی مکالمات به کار رفته توسط افراد بومی انگلیسی زبان در زندگی روزمره تلفظ شده است و نوع مکالمات از جنس مکالمات ساده روزمره می باشد که می تواند به عنوان یک الگو برای بیان منظور زبان آموز مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین تا حد امکان سعی شده از ترجمه های کتابی و غیر واقعی پرهیز شود و دقیقا به شیوه ای ترجمه صورت گرفته که بسیاری از ما در زندگی روزمره از آن ها استفاده خواهیم نمود.

همچنین برای ترجمه اصطلاحات نیز از به کار بردن معادل های شبه انگیز فارسی و رعایت دقیق دستور زبان فارسی پرهیز شده تا زبان آموز بتواند در ذهن خود تا حد امکان جملات فارسی و انگلیسی را در کنار هم تطبیق دهد.

به عنوان مثال شما هیچ وقت در مراجعه به یک سوپر مارکت نمی پرسید که :

«آیا شما بستنی دارید؟» بلکه به صورت ساده جمله «بستنی دارید؟» را به کار می برید؟

و یا در زندگی روزمره نمی گویید که «آیا یک ایستگاه اتوبوس نزدیک اینجا وجود دارد؟» بلکه به صورت ساده می پرسید «این نزدیکی ها ایستگاه اتوبوسی هست؟»

تمامی این موارد در ترجمه و تلفظ این دوره رعایت گردیده تا به مکالمات محاوره ای نزدیکی بیشتری داشته باشد.

لازم به ذکر است مکالمات به کار رفته در مجموعه آموزش مکالمه انگلیسی به روش clt استاد مهران میرزایی یکی از مهمترین و مفیدترین منابع تقویت مهارت گفتاری و شنیداری می باشد.

۴- مطالعه متمرکز، هدفمند و دوری از پراکندگی

یکی از ویژگی های این مجموعه متمرکز بودن آن است. به این معنا که سعی خواهد شد تا مطالب به شیوه ای یکپارچه ارائه شود و در هر درس از مکالمات و اصطلاحات مرتبط با یک موضوع خاص استفاده می گردد.

این روش سبب خواهد شد تا زبان آموز یک مرجع موضوعی طبقه بندی شده در ذهن خود ایجاد کند و در موقعیت های مختلف زندگی روزمره و یا کاری این مطالب را از ذهن خود فراخوانی نماید.

و تا حد امکان از مطالعه دستور زبان، واژگان و موارد غیر مرتبط صرف نظر خواهیم نمود.

۵- وظایف زبان آموز

زبان آموز می بایست در خلال این دوره تلاش کند تا علاوه درست شنیدن و بیان صحیح جملات، در یادگیری تلفظ صحیح نیز تلاش کند و ذهن خود را با ایجاد چالش و انگیزه در یادگیری بهتر جملات آماده سازد.

در صورت امکان بهتر است جملات را با صدای بلند تکرار کنید.

همچنین جملات را ابتدا به صورت آهسته و با صدای بلند تکرار نموده و سعی کنید به مرور زمان با تمرین کافی سرعت ادای جملات را بیشتر و بیشتر نمایید.

تلفن تماس جهت هماهنگی و سفارش:

?۰۹۱۹۰۸۶۵۹۳۵

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + سیزده =

تماس با گروه آموزشی دیده بان